Nieuwe toekomst voor VVMA-katheder

• 19 december 2021

Door Raymond den Burger

Bij de sluiting van Museum Anhem, alweer in no-vember 2017, is bij de manifestatie ‘De Eendagsvlin-der’ voor de laatste keer gebruik gemaakt van de katheder, die onze vereniging, toen nog als VVGA, cadeau heeft gedaan aan het museum.

De jaren daarvoor stond hij opgeslagen in een depot. De laatste vier jaar is hij opgeslagen bij een van de bestuursleden thuis in de gedachte: “Je weet maar nooit…”. Inmiddels is van de zijde van het museum duidelijk gemaakt dat in het vernieuwde museumconcept deze katheder niet meer als passend wordt beschouwd.

Daarom is het bestuur op zoek gegaan naar een nieuwe toekomst voor dit unieke meubel. Daarvoor is contact gezocht met Ruud-Jan Kokke, de ontwerper. Wij zijn gelukkig dat wij kunnen melden dat er een nieuw museaal gebruik is gevonden is voor deze katheder: het Chabot Museum in Rotterdam. Ruud-Jan Kokke heeft voor dit museum belangrijke delen van het interieur ontworpen en zowel hij als de directeur van het Chabot Museum denken dat de katheder een passend onderdeel is voor het interieur van het museum.

Het Chabotmuseum in Rotterdam