Met Vrienden naar Sonsbeek 20->24

• 5 augustus 2021

Eindelijk kon het weer: met Vrienden op stap. Op 5 augustus bezochten we met 24 Vrienden enkele lokaties van Sonsbeek 20->24 in Arnhem. Achtereenvolgens bekeken we presentaties in de Showroom, bij Collectie De Groen, In de Eusebiuskerk en op de Buitenplaats. Omdat het internationale curatorenteam heeft besloten niet al te scheutig te zijn met informatie over de getoonde kunst, was het bijzonder prettig dat ‘onze eigen’ Mirjam Westen met ons meewandelde om een en ander te duiden.

Op de site https://www.sonsbeek20-24.org/nl/ is overigens steeds meer informatie te vinden over de deelnemende kunstenaars en hun werk,

De tentoonstelling Sonsbeek 20->24 is nog tot en met 30 augustus te zien in Arnhem en omstreken. In samenwerking met Sonsbeek toont Museum Arnhem werk van vijf internationale kunstenaars die zich bezighouden met arbeid en arbeiders in een postkoloniaal perspectief, waaronder A Ship Story van Hira Nabi. Lucette ter Borg schreef hierover voor NRC:

“De Buitenplaats aan de Koningsweg is zeker niet te belopen vanuit het centrum van de stad. Maar sla deze plek niet over. […] Twee werken zijn hier de lange tocht waard. De Pakistaanse Hira Nabi toont een terecht prijswinnende film over de ontmanteling van scheepswrakken voor de kust van Pakistan. ‘All that perishes at the edge of land’ (2019) toont het haast surrealistische uit elkaar halen van de verroeste boot ‘Ocean Master’ voor de kust van Pakistan. Hier krijgen arbeiders net zoveel betaald dat ze – zoals één het zegt: „net niet sterven, maar ook niet kunnen leven. Nabi vat vervuiling, globalisatie en menselijke uitbuiting in wondermooie beelden, met een schrijnende impliciete boodschap: hier verdwijnt meer dan alleen een oceaanstomer, en wij staan dat met z’n allen toe.”

A Ship Story is te zien bij Machinery of Me op Buitenplaats Koningsweg. Meer informatie over sonsbeek 20->24: https://museumarnhem.nl/…/sonsbeek-2021…

A Shio Story