Met Vrienden naar Nieuwe Ruimte

• 22 februari 2019

Tekst Ietje ten Holte, foto’s Christine den Burger

Op 22 februari 2019 om twee uur wachtte ons in Velp een hartelijk welkom met koffie, thee en lekkers. Zo konden we  bijpraten met Vrienden of vast even ronddwalen door  Nieuwe Ruimte, een nieuw podium voor beeldende kunst in de Gemeente Rheden, gehuisvest in de vroegere bibliotheek.

Na de koffie vertelde Ellie Wouda, beeldend kunstenaar en een van de bestuursleden van NieuweRuimte, ons in het kort over de ontstaansgeschiedenis van en de activiteiten in Nieuwe Ruimte: niet alleen tentoonstellingen maar ook lezingen en allerlei optredens. Daarna nam Gerrit van Middelkoop ons in zijn ‘causerie’ mee naar de achtergrond van de expositie Architectuur en de solo-expositie van Ben Haggeman. Het is altijd een genot om naar Gerrit te luisteren die met zijn ongedwongen en enthousiaste manier van vertellen ondertussen veel informatie geeft en je leert goed te kijken en verbanden te zien.  Leuk was dat ook de drie pleintjes in de gemeente Rheden, ontworpen door Ruud Jan KokkeEugène Terwindt en Gerrit van Middelkoop aan bod kwamen.

Daarna was het tijd om zelf te ontdekken hoe drie gastexposanten en een groot aantal kunstenaars uit de gemeente Rheden, zich hadden laten inspireren door het thema ‘architectuur’. Een boeiende tentoonstelling met allerlei vormen van kunstuitingen, zoals tekeningen, schilderijen, beelden, objecten, installaties, foto’s en boekjes. Heel divers en indrukwekkend werk, abstract of realistisch, vaak fantasierijk. Monumentaal soms, maar ook speels of verfijnd.

Drie kunstenaars: Leon MommersteegColin Wilson en Pieter van de Pol gaven ter plekke een toelichting op hun eigen werk en ook Rob van Oosten, net als Ellie Wouda een van de bestuursleden van Nieuwe Ruimte, ging op verschillende plekken nader in op de tentoongestelde werken.

Tot slot stond er een drankje voor ons klaar. In alle rust konden we nog even napraten en alles wat we gezien hadden laten bezinken, waarna we tevreden huiswaarts gingen.