Met Vrienden naar Gorssel en Winterswijk

• 26 december 2018

Tekst Ietje ten Holte, foto’s Christine den Burger

Museum More in Gorssel

Stipt 8.45 uur vertrok op 25 april 2018 onze bus uit Velp naar museum More in Gorssel waar we in café Loetje by More werden ontvangen met koffie en een lekkere ‘morekop’. Alvorens op eigen gelegenheid de twee tentoonstellingen te bezoeken: De Serene Blik / vier realistenFloris Verster, Jan Mankes, Dick Ket  en Henk Helmantel en de nieuwe semipermanente tentoonstelling Dwars kijken, met werk uit eigen collectie uit de periode 1913 … 2013, kregen wij door Margriet van Seumeren een inleiding op beide exposities. Zij ging uitgebreid in op het specifieke van de diverse kunstenaars, hun achtergrond, hun manier van werken, de invloeden die zij hadden ondergaan en ook hoe zij elkaar hadden beïnvloed. Hierdoor hadden wij meer oog voor details, compositie, verfgebruik en voor de sfeer die in de werken werd opgeroepen. Bijzonder was dat in beide tentoonstellingen ook de hedendaagse realisten ruim vertegenwoordigd waren zoals Henk Helmantel bij De Serene Blik, en bijvoorbeeld Hans op de Beek en Arnout Killian bij Dwars kijken

Na More togen we naar het vlakbij in Joppe gelegen gezellige  Bosrestaurant voor een lunch die, voor we aan de broodjes begonnen, werd ingeleid met een lekker soepje en een bijzonder bitterbalhapje en waar de bediening zijn uiterste best deed ons zo goed en zo snel mogelijk van dienst te zijn. Vervolgens bracht de bus ons via een mooie route naar Winterswijk, waar we bij aankomst in Villa Mondriaan gelijk in 2 groepen werden opgesplitst voor de rondleiding over de tentoonstelling Terug naar toen:  Mondriaan, Sluijters, Spoor herenigd.

Drie kunstenaars die ruim 100 jaar geleden een veelbesproken tentoonstelling van hun werk in het Stedelijk Museum Amsterdam organiseerden om hun nieuwe manier van werken te laten zien en die nu weer met elkaar zijn herenigd. In de tentoonstelling ligt de nadruk op de ontwikkeling van de bevriende kunstenaars in hun beginjaren. Een vondst is dat hun werken worden getoond in een tentoonstellingsruimte die de stijl en sfeer oproept van de tentoonstellingsruimte waar zij in 1909  in het Stedelijk Museum Amsterdam hebben geëxposeerd. Geheel in stijl sloten wij ons bezoek aan Villa Mondriaan af met een kopje thee of koffie met een heerlijk mondriaantje waarna we moe maar voldaan in de bus stapten voor een vlotte terugreis naar Velp waar we rond kwart voor zes aankwamen.