Vrouwen verleggen grenzen

• 8 maart 2024

Bijzonder nieuws op Internationale Vrouwendag: vanaf 7 september is de tentoonstelling ‘Radicaal – Vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910 … 1950’ in Museum Arnhem te zien. ✨

‘Radicaal’ viert vrouwelijke kunstenaars, die in de eerste helft van de twintigste eeuw grenzen hebben verlegd. Ontdek hoe deze kunstenaars de wereld van het modernisme hebben verrijkt en veranderd. De tentoonstelling daagt het idee uit, dat moderne kunst alleen door mannen is bepaald en een rechtlijnige ontwikkeling was. Er is werk te zien van zeventig vrouwelijke kunstenaars uit 22 landen, die belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van het modernisme. Het idee dat modernisme een opeenvolging van avant-gardebewegingen is, wordt aan de kaak gesteld. Bovendien worden vrouwelijke kunstenaars niet in kunsthistorische hokjes geplaatst, waardoor ze eerder zijn vergeten. Door te kijken naar de eigenheid van elke kunstenaar, wordt de rijkdom en het internationale karakter van kunst in het begin van de twintigste eeuw zichtbaar. Ook wordt het idee van modernisme uitgebreid met nieuwe inzichten. Radicaal is een bijzondere tentoonstelling over de relatie tussen gender, kunst en modernisme.

Door niet alleen schilderijen en tekeningen te tonen, maar ook beeldhouwwerken, architectuur- en decorontwerpen, textielontwerpen, film en andere media, moet de tentoonstelling de diversiteit van de kunstenaars van die tijd laten zien.  De kunstenaars reageren op de problemen van hun tijd. De vrouwen verzetten zich onder meer tegen kapitalisme, fascisme en kolonialisme en het patriarchaat.

Met werken van Gertrud Arndt, Louise Bourgeois, Claude Cahun, Elizabeth Catlett, Saloua Raouda Choucair, Sonia Delaunay-Terk, Alexandra Exter, Leonor Fini, Natalia Goncharova, Jacoba van Heemskerck, Hannah Höch, Erika Giovanna Klien, Käthe Kollwitz, Alice Lex-Nerlinger, Jeanne Mammen, Marlow Moss, Alice Neel, Charley Toorop, Sophie Taeuber-Arp, Fahrelnissa Zeid en vele anderen.

Internationale samenwerking

Deze tentoonstelling is samengesteld door drie musea: Saarlandmuseum Saarlandmuseum Moderne Galerie in Saarbrücken, het Belvedere Museum in Wenen en Museum Arnhem. De tentoonstelling is in alle drie de musea te zien. Eerst in Museum Arnhem, 7 september 2024 t/m 5 januari 2025. Daarna in Saarlandmuseum – Modern Gallery in Saarbrücken van 8 februari 2025 t/m 18 mei 2025. Tenslotte in het Belvedere in Wenen van 17 juni 2025 t/m 12 oktober 2025.

Aan de expositie is de publicatie gekoppeld van een uitgebreide wetenschappelijke catalogus.

Gertrud Arndt, Maskenselbstbildnis Nr. 13, 1930 (reprint 1996), Museum Folkwang, Essen. Foto: Jens Nober c/o Pictoright Amsterdam 2024.