Test je verdraagzaamheid

• 24 december 2023

In de theatrale tentoonstelling Tolerance Test zijn de grootse fantasiewezens van kunstenaar Charlotte Schleiffert in een kring bijeengekomen. Het is aan de bezoekers om plaats te nemen in het midden en hun verdraagzaamheid op de proef te stellen. In hoeverre kunnen we de ongelijkheid in onze huidige samenleving, die Charlotte in haar fantasiewezens toont, nog onder ogen zien?

Je kunt Tolerance Test als tentoonstelling met actrice Romana Vrede als verteller (niet live) óf als voorstelling met actrice Kimberly Agyarko (live) bezoeken. Deze voorstellingen vinden plaats op woensdag 28 februari (14.00 uur) en zondag 3 maart (12.00 uur en 15.00 uur) 2024.

Tolerance Test is van 22 januari t/m 24 april 2024 te bezoeken.

Over Charlotte Schleiffert

Het is precies 25 jaar geleden dat de Rotterdamse kunstenaar Charlotte Schleiffert (1967) haar eerste large drawings maakte. In die 25 jaar verwierf ze internationale bekendheid met tientallen solotententoonstellingen in musea wereldwijd. Ze wordt geroemd om haar overrompelende portretten en de persoonlijke, krachtige kijk die ze in haar werk biedt op ongelijkheid in onze samenleving. Al decennialang fantaseert ze wezens, die een mix zijn van mensen die ze tegenkomt op straat en beroemdheden van film, televisie of van foto’s uit kranten en tijdschriften. Deze grootse types − meer dan levensgroot geschilderd op large drawings − worden geboren uit collages van tijden, stijlen, culturen en geslachten.

Over Tolerance Test

Tolerance Test is een initiatief van curator en cultureel ondernemer Johan Idema, in samenwerking met Charlotte Schleiffert, scenograaf Theun Mosk (ontwerp en licht), muziektheatergezelschap Touki Delphine (sound design), Rick Steggerda (tekst) en theatermaker/regisseur Mara van Vlijmen (regie). De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, BNG Cultuurfonds, Fonds Podiumkunsten en Mondriaan Fonds.

Charlotte Schleiffert