Mirjam Westen neemt afscheid bij Museum Arnhem

• 17 juli 2022

Na 31 jaar als conservator verbonden te zijn geweest aan Museum Arnhem heeft Mirjam Westen op 15 juli afscheid genomen van haar zo geliefde museum. Temidden van collega’s,  beeldend kunstenaars en andere betrokkenen uit de (Arnhemse) kunstwereld, werd uitgebreid stilgestaan bij de grote betekenis van Mirjam voor het museum, de ontwikkeling en kansen voor kunstenaars – in het bijzonder de vrouwelijke, die een plek hadden te bevechten – en natuurlijk voor de kunst met een verhaal. Altijd heeft zij zich een voorloper betoont door te wijzen op vooringenomenheid van de Europese kunst door ruimte te geven aan niet-westerse kunst. Mirjam was het woord ‘inclusiviteit’ ver voor.

Saskia Bak blikt terug

Als vereniging zijn wij Mirjam heel veel dank verschuldigd. Ze heeft ons onnoemelijk vaak voorzien van suggesties voor activiteiten, introducties en toelichtingen bij exposities gegeven, voordrachten verzorgd en ons geregeld begeleid bij excursies in binnen- en buitenland. Veel van onze Vrienden hebben daardoor prachtige herinneringen aan de ontmoetingen met haar. Menige vrije dag heeft ze aan ons gegeven!

Namens bestuur en Vrienden waren Ineke Klinge en Raymond den Burger aanwezig en wij hebben Mirjam een bijdrage cadeau gedaan voor het door haar gesteunde Mama Cash, natuurlijk gericht op een meer inclusieve samenleving. Daarnaast is haar natuurlijk een lidmaatschap van onze verenging aangeboden. Daarbij liet Mirjam weten dat zij dit sowieso van plan was.

Duidelijk is dat Mirjam volop doorgaat met allerlei activiteiten in de kunstwereld – van Wageningen tot Wenen, dus wij hopen nog wel een keer een beroep op haar te mogen doen om ons ‘mee te nemen’.

Raymond den Burger, penningmeester VVMA

Zie ook: Mirjam Westen curator Beelden op de Berg 2024