Werker, eter en medicijndrinker

• 10 oktober 2023

Vandaag precies 121 jaar geleden werd Dik Ket (1902 … 1949) geboren in Den Helder.  Vanwege het werk van zijn vader verhuisde hij veel. Toen de familie in Ede woonde, volgde hij lessen aan het Arnhemse genootschap Kunstoefening. Vanaf 1930 raakte Ket door zijn aangeboren hartafwijking aan huis gekluisterd, waardoor hij niet meer buiten in de natuur kon werken. Hij richtte zich vanaf die periode daarom vooral op (zelf)portretten en stillevens met voorwerpen die hij om zich heen kon vinden. In die periode veranderde ook zijn stijl: van impressionistisch naar een meer realistische schilderstijl. Met deze portretten en stillevens wist hij in zijn korte leven landelijke bekendheid te bereiken en staat hij tot op de dag van vandaag vooral bekend.

Dick Ket, De eter, De werker en De medicijndrinker (uit de triptiek zelfportretten 1937 … 1940), collectie Museum Arnhem (langdurige bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), foto’s: Peter Cox.