Vasthouden aan culturele identiteit

• 24 september 2023

Modelabel Xhosa is een van de modeontwerpers uit de tentoonstelling ‘Tussen grenzen’.

Xhosa is opgericht door broer en zus Giorgio Toppin en Onitcha Toppin. Giorgio en Onitcha zien zichzelf als Surinaamse Nederlanders en vormen de derde generatie van hun familie in Amsterdam-Zuidoost. Ze halen hun inspiratie uit culturen van over de hele wereld en hun eigen achtergrond.

Speciaal voor ‘Tussen grenzen’ maakte Xhosa twee nieuwe ontwerpen als ode aan hun grootouders, Elfriede Sinester (te zien op bovenstaande foto) en dr. Michel Toppin, die in de jaren 60 vanuit Suriname naar Nederland migreerden. Deze ontwerpen vertellen over de prestaties en onderscheidingen die zij individueel en samen hebben behaald binnen een maatschappelijk systeem dat niet voor hen ontworpen was. En over het desondanks vasthouden aan hun culturele identiteit, die ze vol trots hebben overgedragen aan hun nageslacht.

Xhosa, Mi Oso (mijn huis – vertaald vanuit Sranantongo) (2023), bruikleen van de kunstenaar, foto’s: Eva Broekema