Eerst komt de liefde voor de kunst

• 8 september 2023

Deze ‘Flexions’ van Willy Ørskov zie je vanaf 3 september tot en met 25 februari 2024 in ‘Eerst komt de liefde voor de kunst’. In deze tentoonstelling zie je meer dan 100 kunstwerken uit de collectie van galerie Art & Project (Amsterdam 1968 … 1989, Slootdorp 1990 … 1998). Het was een van de toonaangevende galeries voor hedendaagse kunst in Nederland en ver daarbuiten. Naast veel conceptuele werken van onder anderen Jan Dibbets, Ger van Elk, Gilbert & George, Willy Ørskov, Barry Flanagan, Richard Long en Nicholas Pope zie je bijzonder archiefmateriaal zoals foto’s, correspondentie met kunstenaars en notities.

De tentoonstelling Eerst komt de liefde voor de kunst. Art & Project in het Kröller-Müller Museum belicht het belang en de geschiedenis van Art & Project aan hand van ruim honderd werken.

Oprichters Geert van Beijeren (1933 … 2005) en Adriaan van Ravesteijn (1938 … 2015) van Art & Project  brachten een programma met nationale en internationale kunstenaars, dat aanvankelijk sterk verbonden was met de opkomst van de conceptuele kunst, maar zich later verbreedde, met accenten op sculptuur en schilderkunst.

Bulletins

Uniek voor Art & Project was het bulletin, dat aanvankelijk fungeerde als tentoonstellingsaankondiging, maar al snel door kunstenaars werd gebruikt als experimenteel medium voor het verspreiden van hun ideeën en zelfs als conceptueel kunstwerk.

Schenking

In het verlengde van hun galerie-activiteiten brachten Geert van Beijeren en Adriaan van Ravesteijn een omvangrijke privécollectie bij elkaar, die een afspiegeling is van het programma van Art & Project. Ruim driehonderd werken, het grootste deel van de collectie, werd in 2013 geschonken aan het Kröller-Müller Museum. Het merendeel van de ruim honderd werken in de tentoonstelling behoort tot deze schenking. Andere werken werden eerder bij Art & Project gekocht door het Kröller-Müller of door derden en aan het museum geschonken.Ook zijn kunstenaarsboeken en bijzonder archiefmateriaal te zien, waaronder foto’s, correspondentie met kunstenaars, notities en objecten. De stukken zijn afkomstig uit het RKD-Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis in Den Haag, waar het archief van Art & Project is ondergebracht.

Niet eerder gepubliceerd

Bij de tentoonstelling verschijnt de lijvige publicatie Art & Project. Een geschiedenis. Hierin worden de tentoonstellingen, de bulletins, het netwerk van de galerie en de invloed in de (inter)nationale kunstwereld vanuit diverse invalshoeken belicht. Het boek is het resultaat van uitgebreid onderzoek en bevat veel nooit eerder gepubliceerd (beeld)materiaal.

*De titel Eerst komt de liefde voor de kunst verwijst naar een interview van Adriaan van Ravesteijn met Betty van Garrel, ‘Galerie Art & Project verhuist naar Wieringermeer: rijke mensen komen er niet in’, NRC 5 januari 1990.

Afbeeldingen: Ger van Elk, Parliament of the Mind, 1992, foto: Marjon Gemmeke/ Willy Ørskov, Bending Column, Black Bridge, Flexion, Two-Tone Flexion with Clamp, Blue Column, circa 1967-1969, foto: Marjon Gemmeke / Stanley Brouwn, Bulletin 8, 1969/ Hanne Darboven, Bulletin 64, 1972 / Nicholas Pope, Bulletin 122, 1981 / Nicholas Pope, The Ten Commandments in Flowing Light, 1996-1997, foto: Marjon Gemmeke