Meer met minder

• 24 januari 2023

Vanaf 25 januari te zien in de koepel: ‘Arne Hendriks – The Incredible Shrinking Man’ ✨

In 2023 staat het motto ‘Meer minder’ centraal bij het Arnhemse architectuurcentrum Casa. Het centrum onderzoekt hoe we schaarste als kans kunnen zien. Meer met minder. Schaarste leidt namelijk ook tot alternatieve oplossingen en daarmee tot innovatie van bouwmateriaal en bouwwijze, maar vooral ook tot besef. Casa wil een positief perspectief brengen in deze tijden door juist te laten zien wat wél mogelijk is wanneer we omdenken.

Als onderdeel hiervan heeft beeldend kunstenaar, ontwerper en onderzoeker Arne Hendriks een tentoonstelling ingericht in de koepelzaal van Museum Arnhem. In deze koepel biedt het museum een podium aan exposities die gaan over thema’s die leven in de stad of ontstaan zijn vanuit een samenwerking met een Arnhemse partner.

Hendriks agendeert met zijn werk het ‘omdenken naar minder’ op een positieve en inspirerende manier. Zo verzamelt hij in het kader van zijn project ‘The Incredible Shrinking Man‘ al jaren voorbeelden en verhalen van over de hele wereld die de voordelen van ‘meer minder’ aantonen. De expositie maakt deel uit van dit lopende onderzoek, waarin Hendriks je uitnodigt tot het doen van een stap terug. De prenten die tegen de muren staan, mag je opnieuw ordenen om zo tot nieuwe inzichten te komen.

Over Casa
Casa is eind 2003 ontstaan vanuit het lokale Arnhemse architectuurcafé en sindsdien uitgegroeid tot hét platform voor Arnhems stedelijke en landschappelijke ontwikkeling. Een opbouwend-kritische houding en design thinking op het gebied van architectuur, stedenbouw, openbare ruimte en landschapsarchitectuur vormen hierbij het uitgangspunt. Bovendien streeft Casa naar een betere wereld en is onder het motto Think Global, Act Local aanjager van urgente thema’s. Deze worden vertaald in een pakkend, publiek programma dat primair gericht is op Arnhem en omgeving.