IJsselbiënnale 2023

• 3 november 2022

17 juni t/m 17 september 2023

De IJsselbiënnale is een kunstmanifestatie die gaat over de verhouding tussen mens en landschap. Het programma bestaat uit twee onderdelen: een internationale buitententoonstelling met tijdelijke, monumentale en prikkelende kunstwerken langs de IJssel én een uitgebreid flankerend programma. Een fietsroute van 120 kilometer leidt je van 17 juni t/m 17 september 2023 langs alle kunstwerken en de vele extra activiteiten: een ontdekkingstocht door het landschap langs de mooiste rivier van ons land. De IJsselbiënnale vindt eens in de twee jaar plaats.

De IJsselbiënnale zoomt in op de verhouding tussen mens en landschap in het licht van klimaatverandering. Aanleiding én thema is de impact van klimaatverandering op ons landschap: een probleem dat we alleen het hoofd bieden als we bereid zijn tot een fundamentele verandering van attitude. Dat vraagt om een andere manier van kijken naar onszelf en onze omgeving. En juist daar spelen kunst en kunstenaars een rol. De IJsselbiënnale laat goed zien waartoe kunst en kunstenaars in staat zijn. Het biedt een verrassende, prikkelende, poëtische en soms activistische kijk op misschien wel het meest actuele maatschappelijke thema van dit moment.

Voor de buitententoonstelling nodigt een team van curatoren 25 tot 30 binnen- en buitenlandse kunstenaars uit voor het maken van een nieuw, tijdelijk kunstwerk op bijzondere locaties  in de IJsselvallei. Zij laten zich inspireren door de plek én door het thema, met deze editie de focus op aarde, bodem, grond. Wat speelt er onder onze voeten? Welk effect heeft de ondergrond op ons, ons landschap en de uitdagingen waar we in het licht van klimaatverandering voor staan?
De IJsselvallei is werk- en onderzoeksgebied, atelier, muze én podium voor de deelnemende kunstenaars.

Het flankerend programma met als titel ‘Nevengeul’ werkt nauw samen met kunstenaars, cultuurmakers en andere culturele organisaties uit de regio. Een gedeelte van het programma wordt door het IJsselbiënnale-team zelf georganiseerd. Zo bieden ze bezoekers, bewoners en professionals samen een zomer vol inspirerende en spannende cultuur én de mogelijkheid om de diepte in te gaan rondom het thema bodem en de uitdagingen die dit biedt voor de toekomst van ons landschap.

Lees meer op de website van de IJsselbiënale