Uitbreiding Museum Arnhem wint Nationale Staalprijs 2022

• 4 oktober 2022

Met de grootscheepse verbouwing, waarvoor Benthem Crouwel Architects het plan ontwierp, heeft Museum Arnhem de Nationale Staalprijs 2022 in de categorie utiliteitsbouw gewonnen.ㅤ

Het nieuwe deel van het museum dat boven de stuwwal zweeft biedt een spectaculaire blik op de stad en het omliggende landschap. Een cliffhanger die uniek is voor Nederland. De techniek die Pietersbouwtechniek in samenwerking met Rotsbouw en Civiele technieken deBoer BV heeft moeten toepassen om het gebouw ‘uit te schuiven’ is minstens zo spectaculair en wordt vooral toegepast bij het bouwen van bruggen.

Uit het juryrapportrt: “het uiteindelijke resultaat oogt zo licht dat je niet beseft welke immense constructieve kracht er onder schuilgaat. Het is de dienende rol van staal – onzichtbaar toegepast en zelden zo evident… een tour de force.”

foto’s: Jannes Linders