Ja, Natuurlijk, maar daarna piepend tot stilstand

• 15 april 2020

Door Paulien Ariëns-Wijnbergen

April 2020, In de nieuwsbrief van december 2019 eindigde ik met de zin. ‘Het wordt vast weer een mooi cultureel 2020’. Nu, 25 maart, bij het schrijven van deze tekst zijn we piepend tot stilstand gekomen. Covid-19 heeft de wereld plat gelegd. Op zijn minst tot 1 juni, maar wellicht veel langer blijven in Nederland alle musea zwijgen. En dus ook bij de vriendenvereniging zijn er geen lezingen en geen rondleidingen meer te organise-ren.

Zo hebben we de geplande lezing van Wieteke van Zeil opgeschort. De lezing van Benno Landsheer over ’De bewoning en de beleving van de Utrechtseweg rondom ons museum in vroeger tijden’ geannuleerd. De rondlei-ding door Manon Braat langs de werken in De Kerk van City Life gaat niet door en eveneens dit jaar geen kunstmanifestatie Sonsbeek. Alles gaat in ruststand door dit hoogst besmettelijke virus.

Maar waar ik u nog wel even mee naar toe wil nemen is de super mooie tentoonstelling JA, NATUUR-LIJK! We hebben deze expositie georganiseerd van beeldend werk van kunstenaars in  onze vriendenvereniging. Deze vond plaats op vrijdag 23 januari t/m zondag 25 januari 2020. De voorbereiding en uitvoering was in handen van vier enthousias-te vrienden:  Els Dirksen, Marjanne Knüppe, Henk de Vries en ik, Paulien Ariëns.

Er was werk te zien van 14 kunstenaars – Anget Beelen, Tonneke Bos, Beatrijs van den Brink, Coby Huibers, Herrie Hupkes, Marly Kruytzer, Annemarie Noorderwerf, Anne Reerink. Rineke van Rijt, Anne Sypkens Smit, Benno Steenaert.  Tania Urbanc, Matty van Wiggen en Paulien Wittenbrood.

Volledige medewerking kregen we van directie en medewerkers van Nieuwe Ruimte in Velp, de plek waar onze tentoonstelling plaats vond. Ruim 100 vrienden gaven gehoor aan de uitnodiging aanwezig te zijn bij de opening met tevens een nieuwjaarsborrel op vrijdagmiddag. De opening werd verricht door de wethouder van cultuur van Arnhem, Hans de Vroome.VVMA-voorzitter Hetty Slagter verwelkomde alle vrienden en proostte met allen op een mooi kunstenjaar. In totaal hebben we in drie dagen 265 mensen mogen begroeten. We hebben een aanzienlijk aantal nieuwe vrienden kunnen verwelkomen en het was een groot genoegen de kracht en het enthousiasme van onze vereniging uit te dragen. De kwaliteit van het werk van de kunstenaars werd alom geprezen. Wanneer weten we nog niet, maar er komt vast nog wel eens een tentoonstelling als deze.