Ons museum zal ons opmerkzamer maken

• 17 mei 2022

Persoonlijke omstandigheden maakten dat ik de langverwachte preview van de opening voor de vrienden op donderdagmiddag 12 mei niet kon bijwonen. Dat speet me, ik had iedereen zo graag willen ontmoeten en omarmen. Maar ik was een bofferd. Ik mocht ook s ’avonds voor genodigden aanwezig zijn en zelfs op vrijdag bij de officiële opening. Bestuurslid zijn heeft zo zijn voordelen.

Ik kon niet wachten. Vele blije gezichten en meer dan gastvrij werd ik donderdag om 19.45 uur onthaald, net als alle andere bezoekers. Ik voelde me zo welkom. Licht in de koepel, de lage zon scheen door de ramen en de prachtige kroonluchter lachte mij toe. Er klonk muziek en er was veel beweging. De tuin betreden met alle mooie beelden, de groene grasmat, wederom de zon en de blauwe lucht maakt mij intens blij en gelukkig.

Ik zag paradijsvogels, gemeenteraadsleden, de wethouder en sprak oud-bestuursleden, kunstenaars en medewerkers van team MA. We zijn er weer. De speech van Saskia was blij en in volle dankbaarheid naar alle betrokkenen. Ook haar dankbaarheid naar onze vrienden, de bijdrage die de VVMA aan de tuin van het museum deed moet blijvend genoemd worden.

Vrijdagochtend 13 mei was de opening een feit. Het moment werd omlijst door drie dansers van Introdans met de prachtige performance Earth. Saskia Bak en burgemeester Marcouch hadden beiden een pakkende speech. ‘’Kunst en cultuur inspireren ons zeker als het gaat om de jongeren’’, zo sprak de burgemeester met lovende woorden de kinderen toe. En was er een rol weggelegd voor de kinderdirecteur Eden van Nieuwenhoven, met haar klas van de Arnhemse Montessorischool mocht ze als eerste na een luidruchtig aftelmoment naar binnen.

Tot nu toe waren er tentoonstellingen geweest met een kunsthistorisch verhaal, met thema’s, met stromingen. De exposities vertellen nu andere verhalen. De tentoonstelling Van Links naar Rechts toont ons bijvoorbeeld werk met koeien van Willem Maris naast het werk van Han Jansen. Worden we nu gericht om anders te gaan denken, te gaan kijken? Gericht te denken aan de stikstof problematiek? Aan minder koeien in de wei?  En nieuwsgierig was ik al gemaakt door conservator Moderne Kunst Jelle Bouwhuis rond de herontdekking van het werk het Nederlands realisme van Berthe Edersheim. Zij maakte deel uit van een groep sociaal geëngageerde kunstenaars die zich tegen het racisme keerden. We gaan veel thema’s ontdekken de komende jaren. Maatschappelijk worden we met deze invulling van tentoonstellen door het museum geleid iets te vinden en zullen we over elk kunstwerk andere verhalen vertellen.

Maar wat ik vooral ook leerde van Wieteke van Zeil uit haar kunstboeken, die ik gretig heb gelezen in coronatijd, dat ik niet altijd iets hoef te vinden. Dat beeldende kunst geen gebruiksaanwijzing heeft, het zal door ons altijd ‘vertaald’ moeten worden. ‘’De bedoeling’’,  zo zegt zij, ‘’halen we er zelf uit, of we nou iets weten van de maker of niet’’.

Laten we vooral van alle kunst blijven genieten en er plezier aan te beleven. Ervaren dat kunst ons verbindt. Ik ga in ieder geval heel veel en heel vaak het museum bezoeken.

In juni beginnen we met onze eerste rondleiding door conservator Jelle Bouwhuis langs de zalen van de tentoonstelling Van Links naar Rechts. U krijgt een uitnodiging zo gauw er meer informatie beschikbaar is.

We zijn weer begonnen.

Paulien Ariëns