Eindelijk

• 17 mei 2022
Preview voor VVMA-leden op 12 mei 2022

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is ons museum geopend, met een nieuwe vleugel, gerenoveerde zalen en een prachtige beeldentuin. Iin het hart van dit alles Café Pierre in de koepel. Met uitzicht op tuin en (zeker als het winter is) de Nederrijn.

Voor de vernieuwing schakelde directeur Saskia Bak meerdere bureau’s in. Architectenbureau Benthem Crouwel ontwierp de basis van het museum: vleugel, zalen en koepel. Zij waren eerder verantwoordelijk voor onder andere het Stedelijk Museum in Amsterdam en Lounge 2 op Luchthaven Schiphol. Bureau Modijefsky tekende voor de inrichting van het café, Karres en Brands waren verantwoordelijk voor de tuin. Weg met de oude uitbouw, ruimte voor beelden. En dat allemaal ook nog gratis toegankelijk.

We mogen trots zijn op het resultaat. Alles valt nu op zijn plek. Hopelijk dat ook het hele gebied rondom ArtEZ en de Oude Kraan met galeries een nieuwe broedplaats gaat worden voor de kunst. Ons museum kan als katalysator gaan werken. Na de nieuwe vleugel van Musis Sacrum, het nieuwe Focus voor de Eusebiuskerk en Rozet heeft Arnhem er opnieuw een cultureel centrum van formaat bij.

Fantastisch dat de Vrienden de kans kregen een dag voor de officiële opening alvast een kijkje te nemen. De opkomst was dan ook overweldigend. En ik heb alleen maar positieve reacties gehoord. Niet alleen over gebouw en tuin, maar ook over de organisatie van de preview.

Ik hoop (net als mijn collegabestuurders uiteraard) dat zich nieuwe leden zullen aanmelden. Enthousiast geworden over het resultaat. En we broeden al op nieuwe plannen. We houden jullie op de hoogte!

Bruno Heemskerk