Shattered Ghost Stories terug naar Arnhem

• 17 februari 2024

Collectiemedewerkers Anne en Sjoerd van Museum Arnhem waren twee dagen in Maastricht voor de afbouw van de installatie ‘Shattered Ghost Stories’ van Lydia Schouten in Bonnefanten. Heel nauwkeurig werden alle elementen van de installatie gecontroleerd, geregistreerd en verpakt, om weer terug te keren naar Arnhem.

Lydia Schouten (1948) is een pionier op het gebied van performance, video- en installatiekunst. In haar werk staan thema’s als gender, seksualiteit, schoonheid en dood, en de relatie tussen de echte wereld en de wereld geconstrueerd door massamedia centraal. Zo ook in haar installatie ‘Shattered Ghost Stories’ (1993).

Waar in haar vroege performances haar persoonlijke ervaring met een onderdrukkend vrouwbeeld centraal staat, verschuift haar aandacht in de jaren tachtig naar de invloed van de massamedia en het stereotype man- en vrouwbeeld dat daarin alomtegenwoordig is. De installatie ‘Shattered Ghost Stories’ bestaat uit vier gipsen vrouwenlichamen die in een blauw gekleurde ruimte hangen. Aan de staalkabels waar ze aan hangen, zijn tevens rubberen hoofden, speelgoedpoppen, teksten en portretten van verkrachters en moordenaars bevestigd. Schouten ontleende de afbeeldingen aan het geweldsdelicten opsommende Six O’clock News dat dagelijks wordt uitgezonden in Amerika. Ook het geluid van dit programma is te horen. Schouten maakte deze installatie speciaal voor de tentoonstelling Vrij Spel die in 1993 werd gehouden in Museum Arnhem.

Speciaal voor de tentoonstelling ‘A Room of One’s Own’ in het Bonnefanten is dit werk uit de collectie vaan Museum Arnhem gerestaureerd en voor het eerst sinds lange tijd weer in zijn geheel tentoongesteld.