Winter als inspiratiebron

• 16 januari 2024

De winter blijft jaar in, jaar uit een bron van inspiratie voor kunstenaars. Zo ook voor Jan Mankes en Edgar Fernhout, die het winterse weer elk op hun eigen manier hebben vastgelegd.

Het werk van Jan Mankes (1889 … 1920) kenmerkt zich door een zekere stilte. Je ziet hier zijn uitzicht vanuit zijn atelier in Eerbeek op een winterse dag. Met op de achtergrond landgoed Huis te Eerbeek en op de voorgrond een vrouw die de sneeuw trotseert.

Edgar Fernhout (1912- … 1974) heeft het in zijn schilderij ‘Winter’ een stuk abstracter aangepakt. Blauwe, witte en groene penseelstreken vormen samen een winterlandschap.

Jan Mankes, Uitzicht atelier te Eerbeek (1917, verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en Provincie Gelderland, collectie Museum Arnhem. (foto: Peter Cox)
Edgar Fernhout, Winter (1961), collectie Museum Arnhem, C/o Pictoright Amsterdam 2024, (foto: Peter Cox)