Dress op Paarse Vrijfag

• 8 december 2023

Op Paarse Vrijdag – 8 december –  kleuren scholen paars om te laten zien dat iedereen zichzelf mag zijn, ongeacht wie je bent, wat je huidskleur is, wat je gelooft of op wie je verliefd wordt. Deze boodschap ondersteunt Museum Arnhem graag. Daarom zette het museum die dag de fotografie van Leo Xander Foo in de schijnwerpers.

Fotograaf Leo Xander Foo woont en werkt in New York City. Hij is een non-binaire trans man van Chinese en Peruaanse afkomst. Zijn werk draait om zien en gezien worden. Zijn intieme queer portretten geven hemzelf en zijn modellen de ruimte om henzelf te uiten.

Zijn zelfportret ‘Dress’ was samen met andere zelfportretten te zien in de expositie ‘How Dare You Make Me Feel This Way’ (17 december 2022 t/m 14 mei 2023), waarin trans en queer vreugde werd gevierd. En sindsdien maken deze zelfportretten ook deel uit van de museumcollectie.

Leo Xander Foo, Dress (2022), verworven met steun van het Mondriaan Fonds, collectie Museum Arnhem.