Het huwelijk van de doge met de zee

  • Door VVMA
  • 30 november 2023
  • 0
  • 192 Views

De grens tussen goedkeuring – zoals realisme, platteland en krachtige mannen en zorgzame vrouwen – en afkeuring – zoals modernisme, maatschappijkritiek en ‘anders zijn’ – was niet altijd zo duidelijk in de kunst in het ‘Derde Rijk’. Hierdoor ziet de kunst er uiteenlopender uit dan je wellicht denkt.

Karl Leipold (1864 … 1943) leunde in zijn werk bijvoorbeeld sterk op het impressionisme. Toch was hij erg geliefd bij de nationaalsocialisten. Zijn werken werden niet als Franse kopieën gezien, maar hadden volgens de nationaalsocialisten juist een Germaanse mystiek.

Op dit wat onduidelijke, bijna abstracte schilderij is een eeuwenoude Venetiaanse ceremonie te zien. Deze gebeurtenis bestond uit het gooien van een ring in de baai van Venetië door de doge (het staatshoofd) van Venetië. Dit stond symbool voor het huwelijk van zijn stad met de zee. Tegenwoordig neemt de burgemeester van Venetië de rol van doge op zich bij dit jaarlijkse Festa della Sensa.

Karl Leipold, Die Vermählung des Dogen mit dem Meere I/Het huwelijk van de doge  met de zee I (1942), collectie Deutsches Historisches Museum.

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *