Kleurrijke samenleving

• 13 november 2023

Vandaag staat Museum Arnhem stil bij het werk van jarige kunstenaar, filmmaker, activist en sekscoach Melanie Bonajo (1978). Via hun video’s, foto’s, installaties en optredens onderzoekt hen samenleven in een groeiende kapitalistische en technologische wereld, en hoe deze vooruitgang gevoelens van vervreemding vergroot en gevoelens van verbondenheid verkleint. In hun werk presenteert hen methoden om opnieuw verbinding te maken en seksualiteit, intimiteit en gevoelens te ontdekken.

Het knus poserende gezin in hun werk ‘Multicolorfull society’ kijkt ons direct aan. Door de felgekleurde gezichten verschillen ze van elkaar en krijgt de foto een vreemde sfeer. Hun uiterlijk in combinatie met de titel van het werk is een humoristische verwijzing naar het debat over de multiculturele samenleving. Door maatschappelijke thema’s op deze manier weer te geven, wil Melanie je opnieuw laten nadenken over deze onderwerpen.

Melanie Bonajo, Multicolorfull society (2007), verworven met steun van het Mondriaan Fonds,  collectie Museum Arnhem.