Triumph des Willens: filmvertoning & gesprek

• 11 november 2023

Het zijn beklemmende, angstaanjagende beelden, bedoeld als propaganda voor een perverse ideologie. De zorgvuldig geënsceneerde film ‘Trumph des Willens‘ volgt het nazi-partijcongres van 1934 in Neurenberg, dat werd bijgewoond door meer dan 700 000 nazi-aanhangers. De film bevat fragmenten uit toespraken van NSDAP-leiders op het congres, waaronder Adolf Hitler, Rudolf Hess en Julius Streicher, afgewisseld met beelden van massale Sturmabteilung- (SA) en Schutzstaffel- (SS) troepen, partijleden en sympathisanten. Hitler gaf opdracht voor de film en diende als onofficiële uitvoerend producent.

In het kader van de tentoonstelling Kunst in het Derde Rijk vertoont het museum in samenwerking met Focus Filmtheater Arnhem op zondag 17 maart deze propagandafilm uit 1936 van de Duitse filmmaker Leni Riefenstahl.

Voorafgaand aan de film verzorgt conservator Jelle Bouwhuis en/ conservator in opleiding Emma Buijs van Museum Arnhem een introductie op de film. Na afloop is er, onder leiding van moderator Kim van der Werff van Focus Filmtheater Arnhem, een Q&A met Jelle en/of Emma over cancel culture. Waarom werd Leni Riefenstahl niet gecanceld en andere kunstenaars, die net als Riefenstahl betrokken waren bij nazi-propaganda, wel? Wat zijn de mechanismen achter cancelen?

Triumph des Willens (1936) van Riefenstahl (1902 … 2003) wordt als een van de bekendste en meest effectieve nazi-propagandafilms beschouwd. De film vormt een in scène gezet verslag van het druk bezochte tweede nazi-partijcongres in Neurenberg in 1934. Vijf maanden voordat het partijcongres zou plaatsvinden, vertrok Riefenstahl al naar de stad om zich voor te bereiden op deze film. Ze had indruk gemaakt op Hitler en Joseph Goebbels, zijn minister van propaganda, met haar film over het eerste nazi-partijcongres en kreeg daarom alle middelen tot haar beschikking voor deze film. Zo kreeg ze een team cameramannen en bewakers toegewezen en er mochten bruggen, torens en sporen worden gebouwd voor haar camera’s.

Wanneer?
 Zondag 17 maart 2024, 19.00 uur
Focus Filmtheater Arnhem (Audrey Hepburnplein 1, Arnhem)
Verdere informatie volg nog