Nieuwe aanwinsten: de Moederslang

• 7 november 2023

Museum Arnhem heeft uit de tentoonstelling ‘Tussen grenzen’ een aantal werken aangekocht. Een daarvan is de  ‘Moederslang’ van Susanne Khalil Yusef, die te zien is in de beeldentuin van het museum.

Het beeld is het resultaat van ontmoetingen die kunstenaar Susanne Khalil Yusef had met de moeders van Stichting JAM. JAM ondersteunt jonge moeders bij het vinden van hun eigen plek binnen de maatschappij. Net als Susanne, die als persoon zonder paspoort of nationaliteit jarenlang door Europa heeft gezworven, hebben deze moeders veel meegemaakt. Samen spraken ze over de rol die grenzen in hun dagelijks leven spelen.

De meer dan levensgrote slang verwijst naar problemen die soms groter kunnen zijn dan jezelf. Maar je angsten en problemen onder ogen zien, kan het begin zijn van herstel. De kracht van de moeders om controle over hun leven te krijgen en te blijven vechten voor verbetering, is wat dit kunstwerk symboliseert.

Susanne Khalil Yusef, Moederslang (2023), verworven met steun van het Mondriaan Fonds. Collectie Museum Arnhem. C/o Pictoright Amsterdam 2023. (: Eva Broekema)