Nieuwe aanwinsten: Sawangwongse Yawnghwe

• 4 november 2023

Het museum heeft een aantal werken uit de tentoonstelling ‘Tussen grenzen’ kunnen aankopen. Bij de nieuwe aanwinsten behoren schilderijen van Sawangwongse Yawnghwe.

Sawangwongse Yawnghwe is een kunstenaar die gebeurtenissen in zijn geboorteland Myanmar vastlegt in schilderijen. Hij gebruikt hiervoor archiefmateriaal, nieuwsmedia en foto’s. Zijn grootvader was in 1948 de eerste president van de Unie van Birma toen het land onafhankelijk werd van Engeland. Nadat het leger aan de macht kwam, moest zijn familie het land verlaten. De kunstenaar groeide hierdoor op in Thailand en Canada en woont nu in Zutphen.

Op het schilderij ‘Salween Crossing’ zie je mensen spullen over de rivier Salween vervoeren. Deze rivier vormt deels de grens tussen Myanmar en Thailand. De opium die in Myanmar veel wordt verbouwd, wordt dagelijks die grens overgebracht en getransporteerd naar westerse landen. Op het schilderij ‘Somniferium II’ zie je daarnaast opiumplanten in de vorm van luxe bloemstillevens. Het verwijst naar de schilderkunst van vorige eeuwen, toen overheden op grote schaal in opium handelden in hun koloniën.

Sawangwongse Yawnghwe, Salween Crossing en Somniferum II (2022), verworven met steun van het Mondriaan Fonds, collectie Museum Arnhem.