Kinke Kooi wint Friese Gerrit Bennerprijs

• 30 oktober 2023

Kinke Kooi heeft afgelopen weekend de Gerrit Bennerprijs 2023 gewonnen. Dit is een belangrijke prijs voor beeldende kunst in de provincie Friesland en wordt  toegekend aan een kunstenaar wiens werk toonaangevend is voor het kunstaanbod in de provincie.

De beeldend kunstenares is verkozen omdat de jury onder de indruk is van de gelijkmatige kwaliteit en eigenheid in haar werk. Haar werk raakt volgens de jury hedendaagse thema’s als gender, diversiteit en inclusie. De kunstenares ontvangt een geldbedrag van € 5000 en een tentoonstelling in het Fries Museum, te zien van 28 oktober t/mtot en met 31 maart 2024. De kunstprijs is op 28 oktober uitgereikt door gedeputeerde Eke Folkerts op de opening van de expositie.

Dit jaar is het de eerste keer dat de winnaar naast prijzengeld en een tentoonstelling, ook een geldbedrag ontvangt om te besteden aan een activiteit die bijdraagt aan de beeldende kunst in Friesland. Bij de toekenning van de prijs keek de jury  niet alleen naar beeldend vermogen, vaardigheid en zeggingskracht maar ook naar overeenkomsten met de naamgever van de prijs.

Met deze prijs geeft de provincie een impuls aan het culturele klimaat in Friesland. Een onafhankelijke adviescommissie met leden uit het werkveld, bepaalt wie de prijs wint.

De toekenning van deze Friese kunstprijs is een waardering voor haar gehele oeuvre en wordt gevierd met de tentoonstelling in het Fries Museum. Hier is ook werk uit de collectie van Museum Arnhem te bewonderen.

In haar tekeningen vergroot Kinke vaak juist datgene wat de meesten uit schaamte verbergen: vetrollen, oksel-, been- en schaamharen, maar ook ongesteldheid en lichaamsgeur. Kooi laat daarmee zien dat het eigen lichaam iets is om trots op te zijn en wat in al zijn glorie getoond mag worden. “Voor gevoelens en situaties die taboe zijn in de kunst en onze maatschappij wil ik een altaar maken”, aldus Kinke.

Kinke Kooi, O god (1999), collectie Museum Arnhem.