Market Garden

• 15 september 2023

Vandaag herdenken we in Arnhem tijdens de Airborne Herdenking de in september 1944 verloren Slag om Arnhem. We staan stil bij alle geallieerden die gesneuveld zijn bij hun pogingen om de brug over de Rijn te veroveren en behouden. Daarom presenteert  Museum Arnhem vandaag de tekening ‘Market Garden’ (2014) van kunstenaar Robbie Cornelissen.

Robbie Cornelissen (1954) staat bekend om zijn grootse, ruimtelijke tekeningen. In zijn zeer nauwkeurig uitgevoerde tekening ‘Market Garden’ heeft hij de Rijnbrug bij Arnhem weergegeven als een gigantische constructie die halverwege weer terugbuigt over het water richting de toeschouwer. Boven de Rijnbrug zie je duizenden parachutisten naar beneden zweven. Zijn vervorming van het perspectief draagt bij aan de beklemmende en onwerkelijke sfeer van de voorstelling.

Robbie Cornelissen, Market Garden (2014), collectie Museum Arnhem (foto: Marc Pluim Fotografie)