Omgekeerde assimilatie

  • Door VVMA
  • 12 september 2023
  • 0
  • 222 Views

Speciaal voor de tentoonstelling ‘Tussen grenzen’ verdiepte modeontwerper Denzel John Veerkamp (1996) zich in Surinaamse kleding. Tailors & Wearers leerden hem alles over de ‘koto’: een kledingstuk dat door creoolse vrouwen, die afstammen van Afrikaanse tot slaaf gemaakten, wordt gedragen bij speciale gelegenheden. Daarnaast richtte Denzel zich op mannenkleding, of juist de afwezigheid hiervan. Voor creoolse mannen was het tot midden jaren 70 de gewoonte dat zij zich aanpasten, waardoor je in hun kleding veel Europese invloeden ziet.

Dit is iets waar Denzel zichzelf in herkende. Hij heeft namelijk een Surinaamse vader, maar groeide op bij zijn Nederlandse moeder in een witte omgeving. Hierdoor werd het zijn gewoonte om zich altijd aan te passen. Met zijn moderne opvatting van traditionele ‘Goma Weri’, wat ‘gesteven dracht’ in het Sranantongo betekent, brengt hij nu een ode aan de creoolse man en wil hij een alternatief perspectief voor een nieuwe generatie schetsen.

Denzel Veerkamp, The Perpetual Reverse Assimilation Project (PRAP) (2023). Bruikleen van de kunstenaar (foto: Eva Broekema)

Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *