Drie bollen in Den Haag

• 6 september 2023

Alleen deze week kun je in het Kunstmuseum Den Haag nog de tentoonstelling ‘Escher – Andere wereld’ bekijken. Mét werk uit de collectie van Museum ArnhEM,, zoals deze litho ‘Drie bollen II’. 125 Jaar na de geboorte van M.C. Escher stap je in deze expositie letterlijk in zijn wereld, door de combinatie van zijn prenten met installaties van het Belgische kunstenaarsduo Gijs Van Vaerenbergh.

De nu wereldberoemde M.C. Escher (1898 … 1972) bracht zijn jeugd door in Arnhem. Na zijn opleiding tot graficus verhuisde hij naar Italië en maakte hij voornamelijk landschappen. In 1941 verhuisde hij weer naar Nederland en legde hij zich toe op zijn kenmerkende prenten, waarin hij speelde met perspectief, oneindigheid, optische illusies, onmogelijke ruimtelijke objecten en spiegelingen. Zo ook in ‘Drie bollen II’ (1946). In dit werk zien we drie bollen van verschillende materialen, met in de middelste glazen bol een zelfportret weerspiegeld van Escher aan het werk.

Maurits Cornelis Escher, Drie bollen II (1946). Collectie Museum Arnhem. © The M.C. Escher Company – Baarn – Holland (foto: Marc Pluim Fotografie)