Krijger met schild

• 30 juli 2023

Op 30 juli,  precies 125 jaar geleden, werd Henry Moore (1898 … 1986) geboren. De Engelse beeldhouwer is vooral bekend door zijn grote abstracte bronzen en marmeren beelden. Deze beelden met natuurlijke vormen doen vaak denken aan lichamen. Zijn inspiratie hiervoor haalde hij uit de natuur, waar hij zich sterk mee verbonden voelde.

Zijn werk is inmiddels over de hele wereld te bewonderen. Zo ook in de beeldentuin van Museum Arnhem. Het bronzen beeld ‘Warrior with shield’ toont, zoals de titel al doet vermoeden, een krijger met schild, zittend op een sokkel. De krijger mist een linkerbeen en -arm.

Het inmiddels zeer kostbare beeld heeft op verschillende plaatsen in Arnhem gestaan maar had daar te kampen met vandalisme. Lees hier meer daarover

In Museum Beelden aan Zee  in Scheveningen is nog tot 22 oktober een selectie te zien uit het aanzienlijke oeuvre van Moore. Aan de hand van, zo’n 70 sculpturen en objecten wordt de artistieke visie en het maakproces zichtbaar van een van de belangrijkste vernieuwers van de moderne beeldhouwkunst.

Henry Moore, Warrior with shield (1953/1954) foto: Marc Pluim Fotografie