Ode aan culturele achtergrond

• 30 juli 2023

In de tentoonstelling ‘Tussen Grenzen’ is werk te zien modeontwerper Zyanya Keizer (1984), dochter van een Nederlandse vader en Mexicaanse moeder. Ze is geboren in Mexico-Stad en woont in Arnhem. Tijdens haar studie in Antwerpen kwam ze erachter dat haar liefde voor detaillering in stoffen en materialen – iets waar ze mee opgroeide – niet begrepen. Nu benadrukt ze deze liefde juist in haar werk. Haar werk is zo een ode aan haar culturele achtergrond.

De twee jurken van Zyanya die in de tentoonstelling zijn te zien, bestaan uit allerlei kleine glaskralen. Hiervoor heeft ze samengewerkt met de Wixarika-gemeenschap in de bergen van Mexico, die bekendstaat om deze speciale weeftechniek. De jurken vormen hiermee een reactie op culturele toe-eigening. Dit wordt namelijk veel gedaan met de weeftechniek van deze gemeenschap.

‘Tussen grenzen – Migratie, macht en grenzeloze verbeelding’ is nog t/m 22 oktober te zien.

Zyanya Keizer, Binhe collectie – Colibri jurk (2019-2022). Bruikleen van de kunstenaar, foto’s: Violaine Chapallaz.