Tree of forgetfulness

• 1 juli 2023

Op 1 juli herdenken we – met Keti Koti in het Sranantongo, Kibra Kadena in het Papiaments en Gebroken Ketenen in het Nederlands – het slavernijverleden en de afschaffing van slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen (1 juli 1863). Daarom presenteert Museum Arnhem het indrukwekkende werk ‘Tree of forgetfulness’ (2002/2003) van fotograaf Laura Samsom-Rous (1939).

Dit portret is een van de foto’s uit de serie ‘Tree of forgetfulness’, die Samsom-Rous samen met haar partner Hans Samsom maakte. Voor het project volgden ze het spoor van de slavenhandel vanaf West-Afrika tot de Caribische slavenplantage en maakte Samsom-Rous indringende portretten van Saramaka-marrons, de nakomelingen van gevluchte tot slaaf gemaakten.

Je kunt dit werk vanaf 15 juli bekijken in ‘Tussen grenzen’.

Laura Samsom-Rous, Tree of forgetfulness (2002/2003). Collectie Museum Arnhem.