Dag van de Componist gevierd in Beeldentuin

• 19 juni 2023

Zaterdag 17 juni stond de zonoveroten beeldentuin van Museum Arnhem in het teken van de hedendaagse muziek. Ter gelegenheid van de Dag van de Componist gaf orkest De Ereprijs een concert met vijf speciaal voor dit orkest geschreven composities. Aansluitend reikte het Fonds Podiumkunsten de Matthijs Vermeulenprijs uit. Dit is de belangrijkste Nederlandse compositieprijs, vernoemd naar de in 1967 overleden symfonisch componist Matthijs Vermeulen. Het Fonds Podiumkunsten stelt deze prijs ter waarde van 20.000 euro tweejaarlijks beschikbaar aan een Nederlands componist, die naar het oordeel van een onafhankelijke jury een bijzonder werk heeft gecomponeerd op het terrein van de hedendaagse muziek

De Dag van de Componist is een initiatief van netwerk en platform New Music NOW en vond voor de tweede keer plaats. Tijdens het festival op 17 juni kwamen meer dan honderd in Nederland actieve componisten in de schijnwerpers te staan middels diverse concerten en voorstellingen in ruim 12 steden. Daarvoor reed die dag een speciale muziektrein met live optredens op het traject Amersfoort – Arnhem.

Museumtour

In hun ‘Museumtour’speelt De Ereprijs nieuw werk van zes Nederlandse componisten. Die kregen de opdracht om op basis van verhalen en objecten uit de permanente opstelling van verschillende musea nieuwe muziek te componeren. Ze lieten zich inspireren door een schilderij, een tentoonstelling, de geschiedenis van de stad of het hele museum. De muziekstukken kunnen op die manier bespiegelen, becommentariëren of een ander perspectief bieden.

Componist en gitarist Corrie van Binsbergen nam Museum Arnhem voor haar rekening. Ze koos voor twee inspiratiebronnen: de tentoonstelling ‘Open’ en ‘Soms begin ik bij de lucht’. Van Binsbergen: “Ik denk dat open zijn en openstaan mooie eigenschappen zijn in de kunst, in de muziek en in het leven. De titel ‘Soms begin ik bij de lucht’ – een eerdere overzichtstentoonstelling van schilder Berserik, triggerde gelijk iets bij me. Ik probeer open te staan een altijd weer ‘tabula rasa’ aan de gang te gaan met elke nieuwe compositie. Misschien begin ik dit keer ook wel bij de lucht.”

De andere vijf componisten in de Museumtour zijn:

Wilbert Bulsink (Stedelijk Museum Breda): Fernochester
Pete Harden (CODA): For Bello
Vanessa Lann (Kasteel Huis Bergh): Distant Trinity
Klas Torstensson (Kröller-Müller Museum): Synopsis
Klaas de Vries (Museum Haarlem Verwey): Oude Meesters

Prijs

Direct na afloop van het concert ontving Pete Harden uit handen van Viktorien van Hulst,directeur van het Fonds Podiumkunnsten, de Matthijs Vermeulenprijs aan Pete harden voor zijn compositie ‘M.M.’. In het prijswinnende werk combineert Harden live muziek, gezongen en gesproken tekst met filmfragmenten uit het heden en het verleden
De compositie ‘M.M.’ is gemaakt op een tekst van de Franse schrijfster en regisseur Pauline Peyrade (libretto en verteller) en werd door de jury uit 80 inzendingen geselecteerd als winnend werk. Het is volgens de jury ‘een gesamtkunstwerk waarin verschillende kunstvormen samensmelten en briljant interacteren’. Tijdens de uitreiking in Arnhem werd een speciale verfilming van de winnende compositie getoond, die samen met Asko|Schönberg tot stand kwam.

De jury over de winnende compositie ‘M.M.’

De jury ervaart het werk M.M. ‘als een adembenemend labyrint van suggesties, cirkelend rond het thema van de persoon van Marilyn Monroe, vormgegeven met muziek, beeld en gesproken en gezongen tekst’. Ze is van mening dat Pete Harden ondanks de verwijzingen naar de jaren ‘50 een actueel werk heeft gemaakt en dat hij met zijn grensverleggende aanpak een bijzondere bijdrage levert aan de ontwikkeling van de hedendaagse muziek. ‘Het werk is ook actueel door de wijze waarop het ons een spiegel voorhoudt over hoe wij mensen met elkaar omgaan en de maskers die we daarbij opzetten. Pete Harden toont in dit werk een zeer persoonlijke schrijfstijl. De manier waarop hij het beperkte muziekmateriaal tot het eind van het werk levend weet te houden, dwingt grote bewondering af’.

Componist Pete Harden

Pete Harden is een Brits-Nederlandse componist, artistiek leider van ensemble Klang en tevens gitarist. Hij studeerde bij Louis Andriessen en Richard Ayres, trad eerder op in het National Theatre in Londen en zijn werk was te horen bij muziekgroep Bang on a Can All-stars (New York).

De jury zegt over zijn werk: ‘Pete Harden weet de luisteraar op subtiele wijze emotioneel te prikkelen. De muziek spreekt de luisteraar direct aan, mede door de verbinding van elementen uit verschillende muziekgenres. Hierdoor is het werk ook toegankelijk voor een breder publiek dan de gebruikelijke liefhebber en kenner van hedendaagse muziek’.

Corrie van Binsbergen

Corrie van Binsbergen is componist, gitarist en leider van Stichting Brokken, waarmee ze talloze grensoverschrijdende projecten initieerde. Ze werd bekend met haar band Corrie en de (Grote) Brokken. Ze heeft een eigenzinnige, verrassende combinatie van muziek en literatuur ontwikkeld die ze ‘films voor de oren’ noemt. Ze werkte samen met veel schrijvers, vooral met Toon Tellegen. Van Binsbergen ontving in 1999 de VPRO/Boy Edgar Prijs en werd in 2012 genomineerd voor de Amsterdamprijs voor de Kunst. Sinds 2021 is componeren haar kernactiviteit en ontving ze opdrachten van onder meer het Rotterdams Philharmonisch Orkest, ASKO/Schönberg en het Metropole Orkest.