Filmvertoning Sky over Holland

• 19 juni 2023

Van 22 t/m 25 juni staat Arnhem in het teken van Filmweek Arnhem. Dit internationale filmfestival vond plaats van 1955 tot en met 1983. De Arnhemse bioscopen, Café Bosch en Museum Arnhem brengen samen het gevoel van dit festival voor even terug met een vierdaags programma vol klassiekers, lezingen en een expositie met prachtige archiefbeelden.

In het museum is van 22 tot en met 25 juni van 11.00 … 17.00 uur doorlopend de Gouden Palm-winnende documentaire Sky over Holland (1967) van John Fernhout te zien. John Fernhout was de zoon van kunstenaar Charley Toorop, van wie werk is opgenomen in de collectie van het museum. Eén van die werken is een portret van John Fernhout als baby, dat ook te zien is.

Vogelvlucht

De dynamische documentaire Sky over Holland van filmer en fotograaf John Fernhout (1913–1987) toont Nederland in vogelvlucht en is gemaakt voor de Wereldtentoonstelling in Montréal van 1967. Overweldigende beelden van de Nederlandse hemel, opgenomen vanuit een op een straaljager gemonteerde 70 mm-panoramacamera, worden in de betekenisvolle montage verbonden aan landschappen die door Nederlandse schilders zijn vastgelegd. Het werd het grootste succes uit de carrière van John Fernhout en won in 1967 een Gouden Palm in Cannes. Een jaar later werd het genomineerd door de Academy Award voor Beste Korte Documentaire.

Wanneer?
 Donderdag 22 t/m zondag 25 juni 2023, 11.00 … 17.00 uur
Waar? Studio, Museum Arnhem
Kosten? Deelname is gratis
Deelnemen? Je hoeft je van tevoren niet aan te melden. Je kunt op elk gewenst moment binnenwandelen en plaatsnemen; de documentaire wordt van 11.00 tot 17.00 uur doorlopend vertoond in de Studio.

Still uit Sky over Holland (1967) van John Fernhout