Nieuwe muurschildering uit museumcollectie onder Nelson Mandelabrug

• 8 juni 2023

Arnhem is een nieuwe muurschildering rijker. Onder de Nelson Mandelabrug is een metersgrote versie van het werk Arnhem gezien vanuit het westen van Abraham Johannes Couwenberg gemaakt. Na het succes van de reeks muurschilderingen voor het 100-jarige bestaan van Museum Arnhem heeft Platform Binnenstad Arnhem (PBA) het museum benaderd om samen een reeks muurschilderingen in de binnenstad te realiseren. Deze hoogwaardige muurschilderingen geven de stad letterlijk en figuurlijk meer kleur en ze dragen bij aan de Arnhemse kernwaarden: groen, creatief en vrij.

Arnhem gezien vanuit het westen

Schilderscollectief De Strakke Hand heeft een nieuwe versie gemaakt van Couwenbergs schilderij uit het begin van de negentiende eeuw. Dit werk uit de collectie van Museum Arnhem toont een panorama op Arnhem vanuit het westen. Het in 1778 aangelegde wandelpad ‘Onderlangs’ langs de Rijn is duidelijk weergegeven. In de verte zijn de toren van de Eusebiuskerk en de twee torens van de Walburgiskerk te herkennen. Ook is de schipbrug over de Rijn te zien, die door de komst van de Rijnbrug in 1935 werd afgebroken. Het schilderij Arnhem gezien vanuit het westen is nu te zien in het Erfgoedcentrum in Rozet.

Om het werk goed passend op deze wand te maken, heeft De Strakke Hand het zo natuurgetrouw mogelijk verlengd. Michiel Meuleman van De Strakke Hand zegt hierover: “In de andere muurschilderingen hebben we ook aanpassingen doorgevoerd. Het is ons werk om een museaal stuk esthetisch goed uit te laten komen op een lastige ondergrond in de openlucht. We proberen hierbij zoveel mogelijk de stijl en impressie vanuit de schilder naar voren te laten komen. De locatie is super en wij denken met dit werk op deze manier een heel tof vervolg in deze serie te kunnen maken.”

Museumdirecteur Saskia Bak is enthousiast: “Het blijft geweldig om werken uit de collectie op dit formaat in Arnhem tegen te komen. We zijn heel blij met de samenwerking met Platform Binnenstad Arnhem, waardoor we deze cadeautjes aan de stad kunnen geven. Daarbij vormt deze muurschildering een mooie schakel tussen Museum Arnhem en het Erfgoedcentrum in Rozet, waar het museum zijn oude kunst en erfgoedcollecties presenteert en tentoonstellingen maakt.”

Kunst voor iedereen

Kunst is voor iedereen, maar lang niet iedereen komt ermee in aanraking. Museum Arnhem vindt het belangrijk het museum van de stad te zijn en bezoekers van de stad te inspireren met kunst van hoog niveau. Het doel van deze muurschilderingen is de stad verrijken met kunst die er echt toe doet en die toekomstbestendig is. Bezoekers en bewoners van de stad krijgen op een toegankelijke manier kunst te zien. Juist ook het publiek dat normaal gesproken niet naar een museum zou gaan.

Platform Binnenstad

Stichting Platform Binnenstad Arnhem zet zich in voor een gastvrije, ondernemende en levendige binnenstad. Ze initieert en regisseert dialoog, projecten en activiteiten die structureel bijdragen aan de welvaart en het welzijn van de ondernemers, een economisch aantrekkelijk investerings- en vestigingsklimaat, een prettige leefomgeving en een bruisende binnenstad om te bezoeken.

foto’s: Eva Broekema