Arabidopsis Symphony in museumtuin

• 1 juni 2023

Het verborgen leven van een doodgewone plant

Er gebeurt meer in  een simpele plant dan je denkt. Arabidopsis Symphony gebruikt augmented reality, muziek en real-time lokale data om de onzichtbare processen van een plant te vertalen naar een steeds veranderende, meeslepende ervaring. Wandel van 6 juni tot 1 oktober door de museumtuin en ontdek meer over de binnenwereld van de plant. Een smartphone met internet is vereist, een hoofdtelefoon aanbevolen.

Labrat

Ontdek de levendige innerlijke wereld van de ‘Arabidopsis Thaliana’ — een onopvallend plantje dat over de hele wereld voorkomt, maar zich overal anders ontwikkelt door lokale omstandigheden, zoals het klimaat, het weer en de bodem. Door middel van complexe aanpassingen in genen en hormonen, reageert de Arabidopsis Thaliana direct op veranderingen in haar omgeving (dag of nacht, regen of zonneschijn). Om deze reden is het de ‘labrat’ onder planten geworden.

In Arabidopsis Symphony worden deze onzichtbare groeiprocessen vertaald naar een immersieve ervaring die ons laat zien dat planten en mensen meer overeenkomsten hebben dan je zou denken — we zijn allemaal onderdeel van hetzelfde systeem. De installatie is gebaseerd op real-time, lokaal verzamelde data die vertaald worden naar augmented reality en muziek. Loop door een veld van menshoge planten en ervaar — in zowel beeld als geluid — hoe echte omgevingsfactoren direct invloed hebben op hun groei. Bezoek je de installatie op een zonnige ochtend of een miezerige middag? De ervaring is altijd en overal uniek. Kom de volgende dag terug en ontdek een nieuwe compositie.

Wetenschappelijk

grondslag van Arabidopsis Symphony ligt in uitvoerig wetenschappelijk onderzoek door Sander van der Krol (Universiteit Wageningen), die nauwkeurig alles registreert wat er gebeurt in zijn Arabidopsis Thaliana-planten. Sander verzamelt deze gegevens in ingewikkelde Excel-sheets die alleen collega-plantenfysiologen begrijpen. Dankzij de samenwerking met Fillip Studios kan iedereen zich nu onderdompelen in de innerlijke wereld van planten.

Arabisposis Symphony kun je gebruiken met jouw eigen mobieltje. Scan de QR code in de museumtuin.

Arabidopsis Symphony is mede mogelijk gemaakt door World Design Weeks (een initiatief van Dutch Design Week), Gemeente Arnhem, Eindhoven Design District en Creative Creative Industries Fund NL.