Master Critical Fashion Practice Generatie 31 en 32 presenteren hun werk in Museum Arnhem

• 31 mei 2023

Vanaf 31 mei is Made in___ te zien in de koepel van Museum Arnhem. Geïnspireerd door de tentoonstelling Tussen grenzen, hebben de deelnemers van het eerste jaar Critical Fashion Practices van ArtEZ University of the Arts – Generatie 32 – het project Made In___ ontwikkeld. In dit project vergelijken studenten de migratie van kledingstukken met die van mensen. Made In___ heeft als doel de dubbele standaarden van kledingmigratie en menselijke migratie aan de kaak te stellen. Kledingstukken worden gemaakt van materialen de hele wereld en reizen over vele grenzen. De mensen die de kleding maken zijn meestal een stuk minder vrij en worden vaak beperkt door immigratiewetten en -regels.

Made In___ is ontwikkeld door Master Critical Fashion Practices Generatie 32: Nabi Williams, Wonne Scrayen, Lejla Verheus, Fiore Farhand en Ingeborg Kvalnes. De presentatie is het resultaat van een samenwerking tussen Museum Arnhem, het ArtEZ Fashion Professorship (dr. Daniëlle Bruggeman) en MA Critical Fashion Practices.

Generatie 31: finals tentoonstelling

Vanaf 27 juni presenteren de tweedejaars deelnemers van Critical Fashion Practices (Generatie 31) hun afstudeerprojecten. Ze delen de kritische modepraktijk die ze hebben ontwikkeld gedurende de afgelopen twee jaar en hoe ze deze praktijk gebruiken om de wereld van onderling verbonden modesystemen te betreden.

Wie zijn de deelnemers van Generatie 31?

Annika Lette creëert verwantschap door middel van vakmanschap in een Workzine en collectieve vakkringen, terwijl Alice lloggio kettingkledingstukken maakt om kritische modebeoefenaars over de hele wereld met elkaar te verbinden. Alia Mascia werkt aan draagbare publicaties waarin ze tegen-cultureel archiefmateriaal deelt, en Leah Gaynor onderzoekt de communicatie van duurzame mode via in-store merchandise. Malú van der Bijl ontwikkelt verschillende strategieën om het kapitalistische modesysteem te ‘rewilden’ en Maria Spadoni onderzoekt bootlegging als een anti-kapitalistische ontwerpstrategie. Mariana Parra Gonzalez ontwerpt samen met anderen kledingstukken en gereedschappen om intergenerationele sociale taboes te doorbreken, terwijl Tjerre Lucas Bijker subversieve queer- en camp-perspectieven inzet om de industriële mode te bekritiseren en Sohyun Jennifer Yoon zelfzorg en zorg voor anderen beoefent door doe-het-zelfmode te maken van schorten met zakken.

Beide presentaties zijn gratis te bezoeken in de Koepel van Museum Arnhem.