Fiona Tan verbindt heden en verleden

• 28 mei 2023

Vandaag , op 28 mei, staan we stil bij het werk van de jarige Fiona Tan (1966). ZIj  is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van haar generatie film- en videokunstenaars. In haar werk staan thema’s als herinnering, geschiedenis, migratie en Oost versus West centraal. Diepgaand onderzoek en het aanleggen van een archief vormen de basis van waaruit ze werkt. Vervolgens trekt ze verbindingslijnen tussen historische gebeurtenissen en het heden.

Zo koppelt ze in de video-installatie ‘Disorient’ de 13e-eeuwse reisverslagen van de Venetiaanse koopman Marco Polo aan beelden van het heden. Beelden van een opslagplaats met Aziatische voorwerpen wisselen af met recente filmopnames uit Azië. Uit een luidspreker klinken de citaten uit Polo’s dagboeken die oordelen over de gewoonten van de volkeren die hij tegenkomt.

Fiona Tan, Disorient (2009). Verworven met steun van de Vereniging Rembrandt. Collectie Museum Arnhem, foto Per Kristiansen.