Concert in beeldentuin op Dag van de Componist

• 18 mei 2023

Orkest De Ereprijs presenteert op de Dag van de Componist in de beeldentuin van Museum Arnhem de première van het gratis concert Museumtour. Geïnspireerd door de collectie van diverse stadsmusea, waaronder Museum Arnhem, schreven componisten Corrie van Binsbergen, Wilbert Bulsink, Pete Harden, Vanessa Lann, Klas Torstensson en Klaas de Vries elk voor een ander museum een nieuwe compositie. Tijdens het concert zullen alle stukken worden uitgevoerd en de bijbehorende kunstwerken worden uitgelicht.

Over Museumtour

Orkest De Ereprijs wil culturele verschillen overbruggen en verbindingen leggen tussen generaties. Met de Museumtour zoeken ze het publiek op in een omgeving waar hedendaagse muziek nog niet vaak te vinden is. Als onderdeel van hun meerjarig Re-Generation programma kregen zes componisten de opdracht om op basis van objecten en verhalen uit de opstelling van een museum nieuwe muziek te componeren.

De nieuwe composities kunnen geïnspireerd zijn door het hele museum, één kunstwerk of de geschiedenis van de stad waar het gevestigd is. Daarmee kunnen de muziekstukken bespiegelen, becommentariëren of een ander perspectief bieden; een soort muzikale publieksbemiddeling. Voor elk museum ontstaat zo een compositie van ongeveer zes minuten. Componist Corrie van Binsbergen liet zich inspireren door Museum Arnhem. Klik hier voor meer concertdata en meer informatie over de andere deelnemende musea en componisten.

Wanneer? Zaterdag 17 juni 2023, 14.00 uur
Waar? Beeldentuin van Museum Arnhem
Kosten? Deelname is gratis.
Deelnemen? Je hoeft je vooraf niet aan te melden. Er is namelijk plek voor 100 personen. Daarnaast kun je eventueel je eigen kleedje meenemen en plaatsnemen op het gras.
Let op! Bij slecht weer wordt er mogelijk uitgeweken naar een andere locatie.