ArtEZ-studenten begraven tijdscapsule in beeldentuin

• 12 oktober 2022

Zestien studenten van BEAR Fine Art onder leiding van het kunstenaarsduo Iratxe Jaio en Klaas van Gorkum hebben een grote, zwarte kubus van een kubieke meter begraven in de tuin van Museum Arnhem. Deze kubus is een tijdscapsule en mag pas over duizend jaar weer worden opgegraven. De studenten hebben deze capsule gevuld met kunstwerken. Museum Arnhem en ArtEZ University of the Arts werken samen voor het kunstproject Reverse Archaeology. Gemeentelijk archeoloog Martijn Defilet kreeg  een catalogus met de inventaris van de tijdscapsule, die door het museum wordt bewaard.

Met Reverse Archaeology deden de studenten onderzoek naar de vraag wat het bewaren van kunst voor duizend jaar met zich meebrengt. Hoe ziet de samenleving er dan uit? Bestaat de mensheid dan nog wel? Spreken mensen nog wel dezelfde taal en hoe beschouwen zij dit nalatenschap?

BEAR – Base for Experiment, Art and Research is de bachelor Fine Art van ArtEZ University of the Arts. Het BEAR project Reverse Archaeology wordt geleid door Iratxe Jaio en Klaas van Gorkum. De studenten die een bijdrage aan de tijdscapsule hebben geleverd, zijn: Jamell Saman, Thijs Bronts, Beau Toebes, Ietje Hermans, Yip Stals, Liam Siepel, Ajna Lőrincz, Paloma Jet Plantenga, Sterre Fermin, Hebe Diepenmaat, Paty Berendsen, Milan van der Stouw, Marieke Vermij, Margarita Villuveit, Ster Borgman en Josquin van Elburg.