Willink: De Zilveren Bruiloft

• 23 april 2023

Zie je de invloeden van kunstenaar Fernand Léger in dit werk van Carel Willink? In dit schilderij  uit 1924 combineert Willink abstractie met realistische elementen. Niet alleen deze combinatie, maar ook de metaalachtige cilindervormen doen je denken aan het werk van Léger.

Identieit

Zoals veel kunstenaars zocht ook Carel Willink in zijn jonge jaren naar een eigen artistieke identiteit. Toen hij rond 1920 naar Duitsland afreisde, kwam hij in Berlijn in aanraking met de avant-garde. expressionisme, dadaïsme, niets ging hij uit de weg. Later zei hij: “Ik had zowat met elk ‘isme’ geëxperimenteerd. Na elke twee, drie, vier doeken wisselde ik van richting”.

In 1924, toen hij weer terug was in Nederland, schilderde hij De Zilveren bruiloft. De invloed van Fernand Léger is zichtbaar, maar de werkelijkheid heeft duidelijk haar entree gemaakt in dit werk.

Roer omgooien

“Vanaf dat moment kreeg de visuele wereld weer wat vat op me en bracht ik realistische elementen in mijn composities. In dit werk begint Willink ook te spelen met verhalen en visuele grapjes. Mooi detail is het schilderij van een winterlandschapje  in het schilderij. Waarschijnlijk een verwijzing naar Willinks vader, een niet onverdienstelijke amateurschilder die de jonge Carel meenam naar musea en zo de kiem legde voor de artistieke belangstelling van zijn zoon.

Willink baseert het tafereel op een ansichtkaart met een foto van een feestelijk bruiloftsmaal. Als hij dit schilderij in het Stedelijk Museum exposeert, oogst het veel lof.

Lees meer over de tentoonstelling ‘Hans Baluschek & Carel Willink – Kunst voor het volk‘ (t/m 25 juni te zien)

Sluit aan bij een instaprondleiding

Carel Willink, De zilveren bruiloft (1924). Collectie Museum MORE. © Mrs. Sylvia Willink, c/o Pictoright Amsterdam 2023.