Lente!

• 8 april 2023

Is de lente nu dan toch eindelijk begonnen? We kunnen niet wachten tot de natuur er uitziet zoals op dit kunstwerk van Ali Goubitz.

Hoewel het ‘Weidelandschap’ (1934) van Ali Goubitz klein van stuk is, is er erg veel op te zien. Het is lente en de bomen en bloemen staan in bloei. In het landschap graast een paard en in de verte zijn koeien te zien. Als je goed kijkt, zie je op de achtergrond ook nog een bebouwde skyline.

Goubitz schilderde altijd op haar atelier naar werktekeningen die ze in de natuur maakte. Deze observaties werkte ze heel precies uit met kleurnummers en opmerkingen. Vaak gebruikte ze meerdere observaties om tot een nieuw beeld te komen. Haar werk als kunstenaar deed ze naast haar werk in de bloemkwekerij die ze samen met haar man runde. Hierdoor had ze veel kennis van planten, wat duidelijk te zien is in haar landschappen.

Ali Goubitz, Weidelandschap (1934). Schenking van Vereniging van Vrienden Museum Arnhem. Collectie Museum Arnhem, Marc Pluim Fotografie.