Willink abstract

• 5 april 2023

“Ik droomde in die dagen dat het leven te kort zou zijn om alle composities die voor mijn geest zweefden te kunnen vastleggen”.

Dit zei Carel Willink over zijn tijd in Berlijn, toen hij aan de kunstacademie van Hans Baluschek studeerde. Op een van de doeken in de expositie in Museum Arnhem zijn zelfs twee van deze composities te ontdekken. Met ‘Ludmilla’s Seelchen’ (1922) was hij niet zo gelukkig, dus gebruikte hij de andere zijde van het doek voor ‘Compositie’ (1923) (te zien op de foto). In Berlijn had Willink relatief veel succes met zijn abstracte werk. Na zijn terugkeer naar Nederland, begin 1924, toonde hij ‘Compositie’ op een overzichtstentoonstelling van zijn werk in Amsterdam. Die expositie werd zeer kritisch ontvangen. Vanaf dat moment ging hij steeds vaker realistische elementen in zijn composities verwerken.

‘Hans Baluschek & Carel Willink’ is nog t/m 25 juni te zien: bit.ly/40ZWGIS

Carel Willink, Compositie (1923). Collectie Fries Museum (in bruikleen van Gemeente Leeuwarden). © Mrs. Sylvia Willink, c/o Pictoright Amsterdam 2023.