Maria Roosen jarig

• 2 april 2023

Vandaag vieren we de verjaardag van Maria Roosen. In 2008 werd zij door Museum Arnhem uitgenodigd om een prikkelend, spraakmakend beeld te ontwerpen voor de beeldentuin. Met als resultaat ‘Borstentros’, een ode aan het leven.

Sinds eind jaren ‘80 maakt Roosen tekeningen, sculpturen en installaties met organische vormen waarin thema’s als groei, lichamelijkheid, vruchtbaarheid en metamorfose centraal staan. Ze speelt hierbij met tegenstellingen als zacht-hard, kwetsbaar-sterk en vrouwelijk- mannelijk. Zo ook in ‘Borstentros’: de ronde vormen en zachte kleuren, die allerlei associaties oproepen, contrasteren met het koude, harde glas.

Maria Roosen, Borstentros (2008 … 2010). Verworven met steun van de Provincie Gelderland en de Vereniging van Vrienden Museum Arnhem. Collectie Museum Arnhem, foto’s Eva Broekema. C/o Pictoright Amsterdam 2023