Unending Lightning

• 29 maart 2023

In 1911 wierp de Italiaanse luitenant Giulio Gavotti tijdens de oorlog in Libië granaten naar beneden vanuit zijn vliegtuig. Het was het eerste bombardement vanuit een vliegtuig in de geschiedenis. Dit gegeven vormt het beginpunt van de video-installatie Unending Lightning van de Spaanse kunstenaar Cristina Lucas, die ot 25 juni is te zien in Museum Arnhem. Lucas laat in dit kunstwerk zien wat wereldwijd de gevolgen van luchtaanvallen zijn en staat stil bij de slachtoffers. Een onderwerp dat met de huidige oorlog in Oekraïne weer heel actueel is.

De video bestaat uit vier delen en duurt in totaal zeven uur. Het eerste deel van de video beslaat de periode vanaf die eerste vliegtuigbom tot en met de Tweede Wereldoorlog. Het tweede deel loopt van 1945 tot 1989, het jaar waarin de Koude Oorlog eindigde. Het derde deel omvat de periode van de val van de Berlijnse Muur tot de uitbraak van de pandemie op 11 maart 2020. Het vierde deel loopt vanaf dat moment tot nu.

Op het middelste scherm is een wereldkaart te zien met de plaatsen waar bommen vielen. Op het linkerscherm is het aantal burgerslachtoffers te zien van elke luchtaanval. Het rechterscherm toont mediabeelden van de aanvallen uit die tijd.

Meer Cristina Lucas?
Vanaf 23 april t/m 17 september 2023 is in Museum Kranenburgh in Bergen de tentoonstelling Cristina Lucas – Environment is Us te zien.

Cristina Lucas (Spanje 1973), Unending Lightning (2015 … 2022, ongoing). Verworven met steun van de Vereniging Rembrandt en haar Tituscirkel, het Mondriaan Fonds en de VriendenLoterij. Collectie Museum Arnhem.