Charley Toorop: zelfverzekerd en strijdbaar

• 24 maart 2023

Vandaag 132 jaar geleden werd Charley Toorop geboren (24 maart 1891).

Zij maakte in haar leven (tot 1955) meer dan 25 zelfportretten, waarbij ze stuk voor stuk de beschouwer indringend aankijkt. Haar blik is sprekend voor hoe Toorop zich als vrouw in een kunstwereld vol mannen bewoog: zelfverzekerd en strijdbaar.

Ze schilderde ‘Zelfportret Villefranche’ (1934) in de bloei van haar leven, 43 jaar oud, met een groot sociaal netwerk om haar heen. Artistiek gezien was dit het hoogtepunt van haar carrière, met al een flink aantal voltooide meesterwerken. Ze begon aan dit portret toen zij in Villefranche-sur-Mer verbleef en maakte het af in haar studio in Bergen aan Zee.

Charley Toorop, Zelfportret Villefranche (1934). Schenking van Vereniging Vrienden Gemeentemusea Arnhem. Collectie Museum Arnhem, foto Niek Michel. C/o Pictoright Amsterdam 2023.