Emily

• 9 maart 2023

In het kader van de Internationale Vrouwendag op 8 maart stond Museum Arnhem stil bij het werk van vrouwelijke kunstenaars. Zo is er bijvoorbeeld het schilderij ‘Emily’ (1984/1985) van Marlene Dumas. ✨

Marlene Dumas groeide op in Zuid-Afrika tijdens de Apartheid en woont sinds 1976 in Nederland. Voor haar werk put ze uit de beelden om haar heen, van persoonlijke kiekjes tot nieuwsfoto’s. Met haar samengestelde voorstellingen, soms van tekst voorzien, geeft ze commentaar op maatschappelijke kwesties en sociale rolpatronen.

‘Emily’ verbeeldt de negentiende-eeuwse Amerikaanse dichte­res Emily Dickinson (1830-1886). Haar gedichten waren hun tijd ver vooruit. Zo bevatten ze bijvoorbeeld korte regels, vrije interpunctie en hoofdlettergebruik en vaak geen titel. Hiermee luidde ze een nieuw tijdperk in de Amerikaanse poëzie in: het modernisme. Tijdens haar leven werden slechts enkele van haar bijna 1800 gedichten gepubliceerd. Pas in de twintigste eeuw werd haar werk gewaardeerd voor de pioniersrol die het vervulde en groeide ze uit tot een van de belangrijkste en invloedrijkste figuren uit de Amerikaanse dichtkunst.

Marlene Dumas, Emily (1984/1985). Collectie Museum Arnhem (in langdurige bruikleen van Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed), foto: Marc Pluim Fotografie.