Rebelse trots

• 7 maart 2023

In aanloop naar Internationale Vrouwendag op 8 maart geeft het museum speciale aandacht aan werk van vrouwelijke kunstenaars waarin emancipatie een belangrijk thema vormt. Dat geldt bijvoorbeeld voor ‘Rebelse Trots’ (2015) van Patricia Kaersenhout.

In haar werk snijdt Kaersenhout thema’s aan als de Afrikaanse diaspora, het slavernijverleden, racisme, identiteit en gender. Zo ook in ‘Rebelse Trots’. Op dit doek zijn enkele vrouwen van de Zwarte Vrouwenbeweging uit de jaren tachtig geportretteerd: Tania Leon, Hellen Gill, Julia da Lima, Philomena Essed, Mercedes Zandwijken, Gloria Wekker, Ernestine Comvalius, Alem Desta, Ellin Robles, Mavis Carrilho, Cisca Pattipilohy en Troetje Loewenthal.

Ze zijn afgebeeld op textiel met geborduurde glitterkraaltjes. Kaersenhout heeft bewust voor dit materiaal en deze techniek gekozen, omdat dit lange tijd de (negatieve) stempel ’typisch vrouwelijk’ kreeg opgelegd. Ze wil er met dit werk nu juist een positieve, krachtige lading aan geven.

Patricia Kaersenhout, Rebelse Trots (2015). Collectie Museum Arnhem, foto: Marc Pluim Fotografie.