Shattered ghost stories

• 1 maart 2023

In aanloop naar Internationale Vrouwendag op 8 maart staat Museum Arnhem de komende week graag in het bijzonder stil bij het werk van vrouwelijke kunstenaars, waarin emancipatie een belangrijk thema vormt. Met nu in de spotlights: ‘Shattered Ghost Stories’ (1993) van Lydia Schouten. ✨

Lydia Schouten (1948) is een pionier op het gebied van performance, video- en installatiekunst. In haar vroege performances staat haar persoonlijke ervaring met een onderdrukkend vrouwbeeld centraal. Vanaf de jaren tachtig verschuift haar aandacht naar de invloed van de massamedia en het stereotype man- en vrouwbeeld dat daarin aanwezig is. Zo ook in haar installatie ‘Shattered Ghost Stories’.

Voor de tentoonstelling ‘A Room of One’s Own’ in het Bonnefanten is dit werk uit de collectie van Museum Arnhem gerestaureerd. Dit proces is vastgelegd in de film ‘Het wakker kussen van Shattered Ghost Stories’. De expositie en de film zijn nog t/m 7 januari 2024 te zien in het Bonnefanten.

De film is een zelfstandig initiatief van Miriam Windhausen en Lydia Schouten, in samenwerking met Museum Arnhem en Bonnefanten. Project en film kwamen tot stand met steun van Mondriaan Fonds, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en Collectie Centrum Nederland.

Lees meer over dit werk: bit.ly/3Zz5UdL