Sylvia Willink bij opening

• 28 februari 2023

Direct na de preview voor Vrienden van Museum Arnhem vond op zaterdag 25 februari de opening plaats van de tentoonstelling ‘Hans Baluschek & Carel Willink – Kunst voor het volk’. In het bijzijn van niemand  minder dan echtgenote Sylvia Willink.

Na toelichting door Saskia Bak, Paul Spies (directeur Stadtmuseum Berlin) en Jelle Bouwhuis (conservator Museum Arnhem) en een muzikaal intermezzo door Sara Bax en Lukas Mohl (studenten ArtEZ Jazz & Pop Arnhem) mochten de eerste bezoekers een kijkje komen nemen.

Van links naar rechts: conservator Evelien Scheltinga, Sylvia Willink, Paul Spes en Saskia Bak (foto: Eva Broekema)

Deze expositie schijnt voor het eerst licht op de in Nederland relatief onbekende kunstenaar Hans Baluschek (1870 … 1935). Baluschek is in Duitsland een gevierd kunstenaar, die onder meer bekend werd om zijn geëngageerde kunst. Maar hij was ook de leermeester van Carel Willink. Via Willinks kunst introduceert het museum werk en leven van Baluschek bij het Nederlandse publiek. Te zien tot en met 25 juni 2023.

Foto’s: Eva Broekema