Het Lam Gods in de koepelzaal

• 17 februari 2023

De Arnhemse Merel Jansen (1990) – een van de winnaars van het TV-programma De Nieuwe Vermeer – schilderde, zeshonderd jaar na Jan van Eyck, haar eigen Lam Gods. Voor de vorm en het formaat van de twaalf panelen bleef ze trouw aan het origineel, voor de inhoud liet ze zich inspireren door haar eigen tijd en omgeving.

Het werk van Jansen is een eigentijdse versie van het wereldberoemde schilderij van Jan van Eyck uit 1432. Dat religieuze twaalfluik ter verering van Jezus Christus vatte de kern van het Bijbelse leven samen. Het zou het bekendste werk worden van Van Eyck, in die tijd wellicht de beroemdste schilder van Europa. Jansen schilderde een kleurrijke wereld, waarin geloof ruim baan heeft gemaakt voor genot en plezier en het grotere belang is geweken voor dat van het individu, niet in het hiernamaals, maar in het hier en nu.

De tentoonstelling is van 14 maart tot en met 28 mei te zien in de koepelzaal van Museum Arnhem. In deze koepel biedt het museum graag een podium aan exposities, die gaan over thema’s die leven in de stad of ontstaan zijn vanuit een samenwerking met een Arnhemse partner, zoals Merel Jansen.